We zijn in Xi’an!

18 maart 2025 - Xian, China

Vandaag werden we lekker uitgerust wakker, en bereidden ons voor op onze reis naar Xi’an.

De treinreis zou 4 uur duren, prima te doen dus. We waren zo ontspannen aan het wakker worden en vertrekken dat we erg laat op het station waren. Dat was wel even stressen, maar we hebben het alsnog gered. Tijdens de treinreis heb ik bijna alleen maar gelezen, echt heerlijk. Mijn boek is bijna uit, wat betekent dat ik al twee boeken heb uitgelezen tijdens deze vakantie. Helaas heb ik geen derde mee, daar baal ik nu een beetje van.

Ons eerste indruk van Xi’an was dat het een prachtige stad is, maar de mensen minder vriendelijk. We zien echt een groot verschil met Beijing, waar mensen vriendelijk lachen en ons begroetten. Hier kijken ze je vooraal aan, heel indringend. Mwahh, we zijn er tot nu toe niet weg van. Het blijkt ook een zeer conservatieve stad te zijn. ‘De Konya van China’ zei Sinan heel toepasselijk:)) Wat wel heel leuk is, dat een vriendin van Sinan hier met zijn man woont en die we vandaag hebben ontmoet. Zij is hier professor aan de uni. en is op die manier hier terechtkomen. Ze is van origine Pools en kent Sinan van de board game scene. Nadat we in ons hotel waren gesetteld, we hebben een prachtig grote kamer met uitzicht op een betonnen muur😬, namen we de Didi richting de plek waar we hadden afgesproken. Samen gingen we naar een restaurant waar ook traditionele Chinese live muziek was. Dit was echt een restaurant dat wij zelf niet zouden kunnen vinden. Het was supergezellig om af te spreken met mensen die hier ook echt wonen. Alle vragen die ik over China had, kon ik nu stellen, en dan in het bijzonder over het sociale aspect van dit bijzondere land. Na het etentje moest Goixa (de vriendin) weer werken, en Marcus (haar man) stelde voor om een wandeling door de stad te maken. Dat was echt heel fijn! Hij woont hier al 8 jaar en kent de stad door en door. We hebben de highlights van de stad bezocht; de drum tower, de bell tower, the Muslim district, the Great mosque, the big temple, the city wall. We hadden dit allemaal gepland voor de komende dagen maar we hebben dus alles in een keer gezien:)) Xi’an staat bekend om zijn Muslim community, en de wijk waar veel Moslims wonen, wordt the Muslim district genoemd. Het is er heel levendig en nogal toeristisch. Marcus liep met ons buiten de wijk in de straatjes rondom, zodat we buiten de toeristische zone zouden zijn. De great mosque is een hele belangrijke in de Aziatische wereld. Het is gerelateerd aan de Silk road. Hij was gesloten, dus we gaan ee nog eens heen om hem van binnen te bewonderen. Rond 23:00 uur namen we afscheid van Marcus en liepen richting ons hotel. Onderweg maakten we iets naars mee, voor de eerste keer dat we in China reizen. We staken de weg over, terwijl er een auto met jongelui door wilde rijden. Het was onze fout, maar we liepen toch even snel door. De jongen opende zijn raam, en riep ‘Fuck you’. Verderop stopte hij ook nog eens zijn auto. Ik werd oprecht bang, maar Sinan wilde naar hem toe lopen. Niet nodig in een onbekende stad en land natuurlijk. We liepen daarom terug en namen een andere weg. Thuis kwamen we echt doodmoe aan, ik heb even gelezen en ben daarna gaan slapen. Morgen Terracotta leger!

Nog iets typisch hier; We komen steeds op verschillende locaties dezelfde toeristen tegen:) Er zijn relatief weinig toeristen, en die er zijn, gaan vaak allemaal naar de grote trekpleisters. Zo zagen we gisteren een stel uit Zuid-Amerika/Denemarken dat we ook bij de Chinese muur hadden gezien:) Deze keer hebben we wat langer gekletst, en tips en telefoonnummers uitgewisseld. Was leuk om ‘bekenden’ tegen te komen. 

Foto’s